2013. augusztus 21., szerda

DIY komód szögelve

MATYÓ ÚJRATÖLTVE, AVAGY HÍMEZZ KALAPÁCCSAL

Ha megkérdeznétek, hogy milyen az én stílusom, nem biztos, hogy azonnal tudnék felelni. Vagy valószínűleg, gyorsan rávágnám, hogy eklektikus. Aztán, finomítanék a mondaton, ilyen szavakkal, mint nőies, extravagáns, és mint hagyománytisztelő.
Igen, pontosan. Hagyománytisztelő vagyok. A magam módján.
Szeretem a régi magyar motívumokat, mintákat és oda vagyok a magyaros formavilágért. Szívesen értelmezem huszonegyedik századivá őket.
Arra gondoltam, hogy a szép kis népi tálalóm, kaphatna egy társat, egy huszonegyedik századi formában újraálmodott, de magyaros motívumjegyet magán viselő, régi art deco jellegű komód személyében.
Pár hónapja nagyot durrant a "Gombold újra" elnevezésű rendezvény, amelyen az ország legtehetségesebb divattervezői mutatták be, hogy a magyar népviseletet hogyan lehet újragondolni.
Csodálatos ruhákat álmodtak meg! Arra gondoltam, hogy vajon, a lakberendezésben itthon miért nincs respektje a népies formavilágnak, hiszen annyi, de annyi fantázia van benne. Megmutatom mire gondolok. Kalapáccsal hímzett, újratöltött matyó mintára például:

kalapáccsal hímezve

Amikor hirtelen felindulásból, potom ötezer pénzért megvettem ezt az art deco jellegű komódot, már tudtam, hogy nagyon jól fog neki állni a kárpitosszeg. Pontosan ezerháromszáz darab.


Igazság szerint, nekem nagyon tetszik a formája, az esetlen szögletessége, de még a politúrozása is. Azért alakítottam át, mert gyakorlatilag egy üres festővászon volt számomra és mert a mi lakásunkba nem illett az eredeti formájában.
A műgyanta felület első ránézésre, lehetetlenné teszi az átfestést. De én úgy döntöttem, próba szerencse alapon belevágok, lesz ami lesz. Első körben, el kell távolítani a műgyanta felületet.
Erre a régi motorosok egy spécin megvágott fémlapot használnak, az úgynevezett citlinget. Ne valami bonyolult szerkezetre gondoljatok, csak egy egyszerű fémlap, aminek az egyik oldala éles.
Használhattok még üvegdarabot is. A citlinggel a műgyanta nagy részét le lehet kaparni, aztán jöhet a csiszolás 100-as csiszolópapírral. Ezután már eltűnik a fény a bútorról és lehet alapozni!

csiszolás után
Az alapozás fontos, ehhez tapad majd a festékünk. Én a szuper festékszórómmal dolgoztam, ezért most olyan festéket és alapozót használtam, amit az asztalosok is használnak konyhabútor frontok festésére, és csak szórással vihető fel a bútorra. Bíztam benne, hogy jól fog tapadni és így is lett. A felülete meg gyönyörű!

alapozás után
lefestve
A festés után kezdtem el azon gondolkodni, hogy milyen mintát szeretnék a bútorra szögelni. Mindenképpen népi motívumot kerestem. Válogattam a matyó  és a kalocsai virágok között. Tudtátok, hogy régen ezekkel a motívumokkal kommunikáltak az emberek? Egy tulipánból kiderült, hogy lány-e vagy asszony akinek a ruháján van, hány gyereke van és hogy fiatal-e vagy öreg.

Én is tulipánt választottam, és bár nem teljesen mintáz engem, a formája tetszett és illett a komódomhoz. Nekiálltam tehát felrajzolni a mintát.

Miután kézzel felrajzoltam a mintát az egyik ajtóra, zsírpapír és indigó segítségével áttükröztem a másik ajtóra. Aztán az egészet letöröltem, mert nem tetszett. A végső változatot harmadjára sikerült elérnem, és nagyon büszke voltam magamra, hogy csekély rajztudásommal is sikerült összehoznom a kívánt mintát. ( a ceruza és indigó nyomokat a végén mosószeres szivaccsal ledörzsöltem)

Elkezdtem a szögelést. Ehhez szükség volt kárpitosszegre, gumikalapácsra, ceruzára, vonalzóra és a hibázások kijavításához, szegkihúzóra is.



És jöhet a móka! Én kábé 1300 db szeget használtam el ennél a munkánál.


A felrajzolt minta mentén, egy centis közökkel kalapáltam a szeget. Mindent centivel kimérve, mert nem vagyok mérnök, és nem tökéletes a szemmértékem.

munka közben
Néhány óra múlva kész is lett a mű. Közben a férjem és a gyerekeim is körbeálltak, adogatták a szöget és együtt gyönyörködtünk a félig kész alkotásban. Vicces, de munka közben, beleszerettem ebbe a bútorba. Most éreztem először azt, hogy büszke vagyok magamra ezért a kivitelezésért, alkotásért.
Ugye, nektek is tetszik?







Ha nektek is van ilyen bútorotok, szeressétek! Hálás darab és nem csak a kárpitosszeg mutat rajta jól, de egyszerű formája kiváló alapot ad a csipke-technikának és a dekupázsolásnak is!
Én pedig nem teszem le a gumikalapácsot, tovább hímezek vele, hasonló darabokat a meglévő Boho Homekollekcióhoz.
Hamarosan pedig megmutatom, mi lesz a komód felett és környékén. Addig is, jó szögelést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése