2018. január 28., vasárnap

empátiára nevelés

A világ legboldogabb országában az iskolai tananyag része az empátiára nevelés

Rengeteg kutatás és tanulmány szól arról, hogy a mostanában felnövő fiatalok számos nehézségének és problémájának az az egyik oka, hogy kevésbé empatikusak, mint évtizedekkel korábban élt társaik.
Az empátia, azaz a képesség, mely révén képesek vagyunk más emberek meg általában élőlények szempontjait és helyzetét megérteni és átérezni, a pszichológusok szerint visszahatva működik, és saját boldogságunk egyik forrása is.
Quartz ír most részletesen arról a dániai projektről, amely célja, hogy minél empatikusabb emberek kerüljenek ki az iskolából. A dánok igyekezetére érdemes figyelni, mert boldogságkeresésben igen sikeresek: egyes felmérések szerint a nemzetek közötti összehasonlításban ők a világ legboldogabb emberei.
Dániában a nemzeti alaptanterv része lett az empátiára nevelés: minden 6 és 16 év közötti gyerek heti egy órában empátiaépítő órán vesz részt.
Ezeken az órákon a diákok egyszerűen átbeszélik, milyen konfliktusok vannak az osztályon belül, van-e valaki, akit bántottak a többiek, van-e valamilyen megoldatlan problémájuk. A cél az, hogy közösen találjanak megoldás, és minden lehetséges nézőpont felszínre kerüljön.
Dán iskolások (SCANPIX DENMARK/HENNING BAGGER)
„Ha elismernek, akkor leszel valaki” – mondja a dán gyermeknevelési technikákról könyvet is író Iben Sandahlm. Korábban ő maga is tanított, és azt álltja, ez az óra volt minden hetének csúcspontja. A cél az volt, hogy biztonságos teret teremtsenek a gyerekeknek, ahol minden problémával elő lehet állni, és ahol megtanulják, hogyan párosítsanak különféle nézőpontokat egy-egy téma mellé.
Nem újkeletű oktatási programról van szó, 1870-ben már létezett ilyen módszer az országban. Az empátiaóra 1993 óta az oktatási törvény része. És nem csak a diákoknak, de a tanároknak is segít: Sandalhm elmondása szerint ezek a beszélgetések a tanároknak is sok információval szolgálnak, mennyire sikeresek bizonyos oktatási ksérleteik, mennyire tudják bevonni a gyerekeket az órákon.
Butaság lenne egyedül az empátiára neveléssel magyarázni a dán boldogság titkát: a Quartz kitér arra is, hogy a dánoké a világ egyik legjobban teljesítő gazdasága, erős szociális állammal, kiváló egészségüggyel és oktatással, és még így is a világátlag fölött van a mentális gondokkal küzdő lakosok száma.
A boldogság összetett fogalom, nem lehet megtalálni a „kulcsát”, nem lehet egyetlen tényezőre fogni a létét. Az azonban biztos, hogy az empátia képessége segíthet abban, hogy boldogabb és magabiztosabb felnőttek legyenek a gyerekeikből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése