2014. október 27., hétfő

Egri parkolóház

Milliárdos lopás Egerben!?

Legalább 800 millió forint üti a markát annak a magáncégnek, aki Egerben felépítette az egyelőre használhatatlan parkolóházat. Azonban ez az összeg több mint egymilliárd forintra is rúghat. Gazdagodnak a narancsosokhoz közel állók?
A Bar!kád információi szerint legalább 800 millió forintot keres az egri parkolóház beruházáson az a magáncég, amely gyakorlatilag nulla összeget tett a projekthez. Bár az Agria Parkoló Kft. 399 millió forint önerőt tett a beruházásba, ezt csupán meg kellett hiteleznie. Noha Várkonyi György Olivér, a 100 százalékban Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata által tulajdonolt, majdani üzemeltető EVAT Zrt. vezérigazgatója lapunkkal azt közölte, nem igaz, hogy az önrész visszaigényelhető, a „Dobó tér–Eger-patak–Belvárosi térsor funkcióbővítő rehabilitációja” támogatási szerződésben az áll, hogy a projekt teljes költsége – több mint 4 milliárd forint – elszámolható. Mint ahogy a szerződésben foglaltak szerint visszaigényelhetik az ingatlan árát, nettó 31 millió forintot is.
Úgy tudjuk, a projektet irreálisan fölárazták: az Agria Parkoló 333,5 millió forintos támogatást kapott a beruházáshoz, és ehhez jön még hozzá az önerő. Tehát 760 millió forintból hozták létre a parkolóházat, amelyet –a szakmai szereplők elmondása alapján – nagyjából a fele összegből fel lehetett volna építeni. Noha – amint látjuk – a projekt teljes mértékben támogatásokból valósult meg, a szerződés szerint az önkormányzat tulajdonában álló cégnek hat éven keresztül bérleti díjat kell fizetnie az Agriának, havonta nettó 4,5 millió forintot, vagyis hat év alatt összesen 330 millió forintot. Mindezt úgy, hogy a bérlő fizeti az üzemeltetéssel együtt járó karbantartási, javítási, üzemeltetési költségeket, valamint az építményadót.
Évtizedeken keresztül fizethet a város
Ez még nem minden! A magáncég további jelentős pénzekhez juthat azáltal, hogy a szerződésben kikötötték: a hat év lejárta után az önkormányzat megveheti a parkolóházat minimum 427 millió forintért, és ez az ár tovább emelkedhet, ha az infláció ezen időszak alatt meghaladja a 6,5 százalékot. Ha ezt nem teszi meg, akkor az önkormányzat által kijelölt társaság, az önkormányzat tulajdonában álló EVAT Zrt. újabb 15 évig kénytelen fizetni a bérleti díjat, összesen 824 millió forintot, amely inflációtól függően magasabb összegre is rúghat. Hangsúlyozzuk: mindez úgy történhet meg, hogy az Agria Parkoló gyakorlatilag egy fillért nem tett hozzá a projekthez, vagyis semmiféle üzleti kockázatot nem vállalt.
Megkerestük Szaxinger Balázst, a projekttársaság tulajdonosát, hogy választ kapjunk a kérdéseinkre. Kíváncsiak lettünk volna ugyanis, hogy miért került ennyire sokba az építési költség, illetve van-e jogerős használatbavételi engedélyük, továbbá mikor nyithat ki a parkolóház,milyen tényleges munkát végzett nekik a ciprusi tulajdonú kivitelező, és hogy igaz-e: egyes alvállalkozókat nem, illetve késve fizettek ki – választ azonban lapzártánkig nem kaptunk a kérdéseinkre. Mint ahogy nem tudhattuk meg tőle azt sem, miként kívánják gazdaságosan működtetni a parkolóházat úgy, hogy megtérüljön a milliárdos beruházási költség.
De ki is az a Szaxinger Balázs, és vajon miért nem akar szóba állni velünk? Talán azért, mert könnyen kiderülhetett volna fideszes kötődése. Információink szerint ugyanis az Agria Parkoló tulajdonosának testvére, Szaxinger Veronika korábban a Fidesszel együttműködési megállapodást kötő Egri Lokálpatrióta Egylet titkárnője volt, ma az Egri Önkormányzat marketing- és kommunikációs referense. Élettársa Lugosi Dénes, aki tudomásunk szerint baráti kapcsolatot ápol Turcsányi Dániellel és Nyitrai Zsolt fideszes választókerületi képviselővel. Lugosi az előző narancsos kormány idején a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Heves megyei vezetője, ma az Eger Termál Kft. ügyvezetője – utóbbi feladattal az EVAT igazgatósága bízta meg. Turcsányi az egri belváros megújulását célzó mostani pályázat valamennyi közbeszerzési elemének kiírója, és szintén jó a kapcsolat közte és Nyitrai között.
Külföldre viszik a pénzt?
A kijelölt alvállalkozó a Crosscom Vállalkozási és Szolgáltató Kft., amelynek a tulajdonosai között egy ciprusi céget (Coffustree Limited, Limassol)is találhatunk. Szerettük volna az offshore cég képviselőjét megszólaltatni, és megtudni, hogy ténylegesen milyen kivitelezési munkákat végeztek, és ezt tudják-e igazolni, de a cégbírósági adatok csupán egy olyan e-mail címet tartalmaztak, amelyről visszapattant a levelünk. A cégbírósági papírokból viszont megtudtuk, hogy valószínűleg a cég ügyvezető igazgatója kötődik az Agria Parkoló Kft. tulajdonosához, hiszen mindketten szentendrei lakosok. Mint tudható, Ciprus olyan adóparadicsom, ahol rendkívül kedvező adózási feltételeket biztosítanak a cégek számára, és ahol emiatt hatalmasra nőtt a pénzmosás mértéke az évek alatt.
Érdekes megvizsgálni azt is, hogy miként kívánják gazdaságosan működtetni a parkolóházat úgy, hogy visszajöjjön a körülbelül egymilliárd forintos beruházás költsége, vagyis parkolóhelyenként nagyjából 4,5 millió forint – világviszonylatban ezzel valószínűleg vezető helyen vagyunk, ami az egy autóra jutó parkolóhely kialakítását illeti. Bár Várkonyi György Olivér szerint ez 50 százalékos telítettség mellett lehetséges, a racionális számítások nem feltétlenül ezt mutatják.Hogy visszajöjjön ez a rengeteg pénz, a parkolási díjakat valahol a pesti belváros vagy a Budai Vár szintjére kellene felhozni – amit egy egri városnézésre érkező külföldi biztosan ki tud fizetni, de a helyi lakosok vagy a környékről érkezők többsége valószínűleg nem.
Jelenleg óriási problémát okoz a helyieknek, hogy bár a parkolóház felépült, a jogerős használatbavételi engedély még várat magára. Úgy tudjuk ugyanis, hogy tervezési hibák csúsztak be, amit Szaxinger Balázs egy másik orgánumnak el is ismert. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy nagyobb autó nem tud befordulni a parkolóházban. Márpedig amíg a használatbavételi engedély nem emelkedik jogerőre, a parkolóház nem tud megnyitni. Addig pedig a városba érkezőknek az épület előtt kialakított mindössze három parkolóhelyért kell megharcolniuk, ha a környéken kívánnak megállni.
Botrányos indulás, kivitelezés, működtetés
A parkolóház körüli botrányoknak se szeri, se száma. Az építése eleve jelentős késéssel kezdődött: korábban Szepessy Áron, az Agria Parkoló Kft. ügyvezetője még 2012. év végi átadást ígért, a projekt azonban jelentős késedelemmel indult. A csúszást akkor azzal indokolták, hogy a kivitelezési terv megvalósíthatatlan. A parkolóház első tervezői azonban akkor közleményükben felhívták a figyelmet arra, hogy a tervezési munkák díjai közül csupán annak egy részét fizették ki, azt is jelentős késedelemmel. Bár a tervezők állítása szerint az Agriától semmilyen észrevétel nem érkezett a munka kapcsán, később – állítólagos kifogások kapcsán – azt mégis át kellett tervezniük, majd a végleges dokumentációval már nem is foglalkoztak, mivel az Egri Városfejlesztési Kft. az általa indított felülvizsgálatot leállította, és jelezte, hogy új tervet készíttet.
Dehiába az új terv, a kivitelezés során is akadtak problémák: a szóbeszéd szerint a rámpákat rosszul építették be, a tető több alkalommal beázott, és a vezetékelést sem sikerült makulátlanul megoldani – írták a helyi újságban. A rengeteg szakmai hibának köszönhetően az egrieknek még mindig várniuk kell az átadásra, ami lassan két éve húzódik. De nem csak az átadás hiánya miatt dühöngenek az ott lakók, a tarifákat ugyanis alaposan megemelték az ideiglenesen kialakított parkolókban, a belvárosi rekonstrukciós munkálatok miatt pedig rendesen felborult a közlekedési rend.
A heol.hu tavaly augusztusban kérte arra a város vezetését, hogy tájékoztassanak a parkolóház kapcsán kialakult helyzetről. Akkor azt ígérték, hogy novemberben már kinyithat az épület. Ehhez képest Várkonyi György Olivér tájékoztatása szerint a használatbavételi engedély csupán 2013. december 23-án érkezett meg, jogerőre azonban azóta sem emelkedett. Ráadásul egyes hírek szerint az építő cég már korábban, szeptember közepén kérte a parkolóház feltüntetését az ingatlan-nyilvántartásban és a térképen, de mivel nem tudta csatolni a használatbavételi engedélyt, így – az eljárási szabályokat követve – a földhivatal jogosan elutasította a kérelmet. Vagyis jogi szempontból nincs is Egerben parkolóház a Piaccsarnok mellett.
Az egri rehabilitációs fejlesztési projektet – amelynek része a parkolóház építése – még 2012 végén indította el Habis László polgármester (Fidesz–KDNP) és Nyitrai Zsolt fideszes országgyűlési képviselő. Így nyilván a narancsos képviselő tudtával született meg az aggályos szerződés, amellyel rendkívül nagy terheket rónak a jövőben a városra.Úgy tudjuk, a Heves megyei városban ez nem is lehet másként, hiszen nem jellemző, hogy Nyitrai tudta nélkül kerüljenek uniós pénzek kiosztásra. Így a polgármester sem dönthet ilyen kérdésekben nélküle, hiába van ellenérdekelt felekről szól, Habis kénytelen kompromisszumot kötni a narancsos politikussal. Bár a Fidesz azt ígérte, felfüggeszti az előnytelen PPP-szerződéseket, az egri parkolóház éppen ilyen konstrukcióval születik: a köz- és magánszféra együttműködéséről van szó, a beruházás ellenértékének megfizetése pedig nem egy összegben válik esedékessé a létesítmény átadás-átvételekor, hanem a szerződés időtartama alatt folyamatosan fizetendő részletekben, hosszú távra vállalva kötelezettséget. Bár ezen projektek esetében a kiszámíthatóságot éppen a költségek arányos elosztása jelenti, a szóban forgó beruházás esetében csakis az önkormányzat, vagyis a város vállalja az összes terhet, bizonyos esetben – ha nem állja a csillagászati vételárat – akár hosszú évtizedeken keresztül.
Kovács ZitaBarikád Hetilap

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése