2016. augusztus 27., szombat

A folttisztítás titkos alapanyaga #1


http://idotetrisz.cafeblog.hu/2012/09/18/a-folttisztitas-titkos-alapanyaga-1/

Már gyerek nélkül is meggyűlt a bajom a foltokkal és a nem fehérséggel. A fehér alsóneműk például az első mosás után markáns szürkülésbe kezdtek, és minden erőfeszítésem ellenére úgy is maradtak. Aztán ott vannak a konyharuhák. Nagymamámtól kaptam néhány garnitúrát amikor saját albérletbe költöztem, persze soha többé nem néztek ki úgy, mint újkorukban.
Bármit is csináltam velük, 90 fokon sem voltam képes tisztára mosni őket (ezt a hőfokot nem nagyon szeretik a ruhák). A nagy zöldülésben aztán valahol, már nem is emlékszem hol, rátaláltam a nátrium-perkarbonátra, magyarul a fehérítő sóra. Azóta van tiszta konyharuha, fehér zokni ésatöbbi, és nem féltem, mi lesz a kajafoltos előkékkel, koszos pelenkákkal amikor jött a gyerek. Nyilván van olyan folt, ami kifog rajta, de állítom, kenterbe veri az összes boltban kapható folttisztítót. Egyetlen hiányossága, hogy a régi, beszáradt foltokat nehezen viszi. Erre is van megoldás, de azt majd egy következő posztban.
A nátrium-perkarbonát egy mosóporhoz hasonló állagú anyag, optikai fehérítő, folttisztító. Forró víz hatására erős oxidációba kezd, konyhanyelven fogalmazva: egyszerűen lepezsegnek a ruháról a foltok. Mindez nem néhány másodperc alatt történik, idő kell neki, tehát érdemes mondjuk egy éjszakára beáztatni a ruhákat, aztán másnap bedobni a gépbe. Egy vödörnyi ruhához egy-két evőkanálnyit szoktam tenni, de inkább azt írom, mindenki tapasztalja ki, mert nyilván folttípus függvénye is, mennyi szükséges. A perkarbonátban az a jó, hogy nincs benne klór, nem roncsolja a ruhát, a kezünket és a tüdőnket sem, és ami a legjobb: színes ruháknál is használható.
Így használom: A ruhákat bedobálom a vödörbe, rászóróm a kívánt mennyiségű port, majd forró vízet eresztek rá, éppen, hogy ellepje. A forró víz nagyon fontos (min. 30 fok), mert csak ezen a hőfokon lép akcióba a cucc. Általában egy éjszaka áztatás elég szokott lenni ahhoz, hogy mindent vigyen, de érdemes ezt is kitapasztalni.
Munka közben habzik egy kicsit
A képen látható vödörbe egy kicsit többet tettem, jobban habzik a kelleténél, de mivel van benne egy nagyon koszos lepedő, nem bántam. Nálunk minden extra koszos textillel ez történik, a rongyszőnyeget is beleértve, de még a gyerekkocsi kivehető belső huzatát is ebbe áztatom, gyönyörű lesz. A kutya rongyairól nem is beszélve. Utána még egy rövid mosóprogram és kész. Elvileg a mosópor mellé is adagolható, ezt még nem próbáltam.
Beszerzési helyek (fél kg 900 forint körül):
József körúti Azúr bolt (legolcsóbb)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése