26 hozzászólás
Rendezés:
Sarolta Csóka ·
Az a helyzet, hogy egyszerűbb a szorzótáblát megtanítani és megtanulni, mint ezeket a szabályokat. Meg ma már mindenki kütyükkel számol, nincs jelentősége ennek a bűvészkedésnek.
Ferenc Pálinkás ·
39*11=3129? Ha jól értettem a szabályt.
Izabella Ruminé Ódor ·
A szabály szerint igen! smile hangulatjel smile hangulatjel smile hangulatjel
Fuszenecker Zoltán
Ha atleped a tizest hozzaadod az első számhoz (3+1)29. És tényleg 429 jön ki
Zoltan Rau ·
Itt dolgozik: Cool Services Kft
Átváltási szabály a Celsius és Fahrenheit között:
°C = (°F - 32) * 5/9 illetve °F = °C * 9/5 + 32
az első az nem is jó!!!
°C = (°F - 32) * 5/9 illetve °F = °C * 9/5 + 32
az első az nem is jó!!!
Marika Szeli ·
Mert a képlet szerint 30-at elveszek, majd osztom 2-vel!
Horváth Tibor ·
Nekem is itt ért véget a cikk...
Attila Horvath ·
1. király csak az átlagember nem nagyon vált fahrenheit-et celsiusra.
2. nem tudom mennyire működne fejben mondjuk 47x63 esetében, gyanítom sehogy.
3. tetszik.
4. Pí az átlagembernek pont elég 2 tizedesig.
5. gyakorlatilag semmi, a nevezővel osztunk a számlálóval szorzunk. nem tudom ebben mi az elképesztő trükk.
6. annyira bonyolult, hogy képtelenség használni, ha meg van net a puskához megnézem bármelyik online naptárat.
7.-et kb így tanítják csak nem rajzolgatnak szép pillangót.
8.-ra egyszerűbb, ha a 10es szorzatából kivonunk kilencet.
9. nettó baromság a fenti példa szerint 300-nak a 49 százaléka szintén 120. valójában 147
10. azért kacsacsőr a relációjel mert a kacsa a többet eszi meg, nekem ezt így tanították, sőt a fiamnak is, tehát itt sincs semmi extra.
A legjobb a 11., az konkrétan a példában is szar szvsz. A középső zöld kilences valójában hatos.
2. nem tudom mennyire működne fejben mondjuk 47x63 esetében, gyanítom sehogy.
3. tetszik.
4. Pí az átlagembernek pont elég 2 tizedesig.
5. gyakorlatilag semmi, a nevezővel osztunk a számlálóval szorzunk. nem tudom ebben mi az elképesztő trükk.
6. annyira bonyolult, hogy képtelenség használni, ha meg van net a puskához megnézem bármelyik online naptárat.
7.-et kb így tanítják csak nem rajzolgatnak szép pillangót.
8.-ra egyszerűbb, ha a 10es szorzatából kivonunk kilencet.
9. nettó baromság a fenti példa szerint 300-nak a 49 százaléka szintén 120. valójában 147
10. azért kacsacsőr a relációjel mert a kacsa a többet eszi meg, nekem ezt így tanították, sőt a fiamnak is, tehát itt sincs semmi extra.
A legjobb a 11., az konkrétan a példában is szar szvsz. A középső zöld kilences valójában hatos.
Daniel Szikora ·
az utolsó véleményeddel nem értek egyet. az oszlopokban lévő összes metszetet meg kell számolni, és úgy jön ki az eredmény. 23x13=299
Márton Bélteki ·
Horváth Attila tévedsz. függőlegesen összeadod, mint a papíros számolásnál. Próbáld ki! Én inkább, ehhez a szorobánt ajánlom. Gyorsabb
Ilosvay András ·
És mégegy: 5-re végződő számok négyzete? Az 5 előtti számot szorozzuk meg eggyel nagyobb számmal és az eredmény mögé írjunk 25-öt. Pl. 35 négyzete= 3x4=12 írjuk mögé a 25-öt vagyis 1225.
Márton Bélteki ·
35 négyzete= a^2+2ab+b^2. a=30 b=5 ez is egy megoldás.
Fuszenecker Zoltán
Márton Bélteki hát kurvára nem smile hangulatjel 35 négyzete 1225 azzal amit te írtál pedig 995 jön ki. Semmi köze a negyzetre emelesnek az azonossagokhoz wink hangulatjel
Kósz Jánosné Évi ·
Fuszenecker Zoltán 900+300+25=1225; ez a (30+5) négyzete s ez = 35 négyzetévelsmile hangulatjel
Ani Kőhalmi ·
5-re végződő számok négyzetét épp így tanította szeretett matektanárom. Kétjegyű számok szorzását is tanította az ujjvégek csontjaival, ill. az ujjainkkal, de arra már nem emlékszem, hogyan, pedig jó lenne tudni.
Ani Kőhalmi ·
Fuszenecker Zoltán Számolj utána!
József Ferencz ·
Fuszenecker Zoltán figyelni kellett volna a matekórán.
Attila ATa Petrilla
fahrenheit celsius átváltás nem pontos.
itt az igazi megoldás
C° = F° - 32 / 1.8 pl. 104°F = (104 - 32 ) / 1.8 = 72 / 1.8 = 40 C°
http://apetrilla.blogspot.com.au/.../window-gui-for...
itt az igazi megoldás
C° = F° - 32 / 1.8 pl. 104°F = (104 - 32 ) / 1.8 = 72 / 1.8 = 40 C°
http://apetrilla.blogspot.com.au/.../window-gui-for...
Márton Bélteki ·
1. Kapható két féle skálával hőmérő, csak lekell olvasni egy vonalzó mentén.
2. működik, csak védikus matematikában kell utánajárni
3. lényeg kimaradt: bármely kétjegyű szám
4. varázs mondat nélkül is megjegyeztem 3,14159
5. semmi új nincs benne. a törtvonal osztást jelent. utána szorzok.
6. megkereshető. a windowsos számológépen rajta is van
7. ua.mint az 5.
8. meg kell tanulni, nem nehéz
9. Nekem úgy mondták szorozzam meg 0.4-del és kész.
10. Nem rossz, de nálunk csak az állatkertben van krokodil....Bővebben
2. működik, csak védikus matematikában kell utánajárni
3. lényeg kimaradt: bármely kétjegyű szám
4. varázs mondat nélkül is megjegyeztem 3,14159
5. semmi új nincs benne. a törtvonal osztást jelent. utána szorzok.
6. megkereshető. a windowsos számológépen rajta is van
7. ua.mint az 5.
8. meg kell tanulni, nem nehéz
9. Nekem úgy mondták szorozzam meg 0.4-del és kész.
10. Nem rossz, de nálunk csak az állatkertben van krokodil....Bővebben
Marianna Gotyár ·
nekem például néhányat igenis elmondtak... csak a mai gyerek szarik mindenre, amit hall - őket nem lehet motiválni és érdeklődésüket nem kelti fel semmi (mert elrontották őket a jogaik kizárólagos emlegetésével)
Szendi Lajos ·
Itt dolgozik: Bornemissza Gergely Szakközép-Szakiskola és Kollégium
Ez nem igaz! Nagyon is érdeklődőek. Csak meg kell hozzájuk találni az utat. CSAK oda kell figyelni rájuk. Ennyi. Semmivel nem rosszabbak, mint mi voltunk. Ha netán mégi, akkor az a mi hibánk.
Marianna Gotyár ·
Szendi Lajos - valóban nem ők tehetnek róla, de nemis a pedagógus, aki látja a változást magát és tudja annak okát is, ami előidézte. A hozott anyag más, mint korábban. A légkör és a lehetőségek is, maga a szocializációs elvárások pedig össze nem hasonlíthatóak egyik generációs váltás esetében sem.... rohanó világunk... megtette a magáét frown hangulatjel
Tibor Lovász ·
5-re végződő kétjegyű számok négyzete fejből: Első számot eggyel nagyobb számmal megszorozzuk, majd 25-t utána írunk.
Pl.
65 négyzete
6x7 az 42 utána írva 25 az 4225
Pl.
65 négyzete
6x7 az 42 utána írva 25 az 4225
Szilágyi Imre ·
Az utolsóhoz. Az egyáltalán nem régi japán trükk. A középkorban Európa-szerte ezzel a módszerrel szoroztak.
Mária Megyeriné Takács ·
Nekem tanították a 70 es évek elején általánosban.
Gyöngyi Lupsán ·
nagyon jó! pillanó a törteknél pont jókor jöüün!
Kővágó Hajnalka ·
Én kipróbáltam a nagy számok szorzását pl. 86 * 35-re. Nem nagyon egyszerűsíti le a számolást a 14*65 összeszorzása. Lehet, hogy nem jól csináltam, de nem jött ki.
László Kiss ·
Vszleg csak 90 és 100 közötti számokkal működik. A 83×62 nekem se jött ki, de a 97*97-nél működött
László Kovács ·
Abszolut semmi elkepeszto nincs ebben:
(100-a)*(100-b) = 10000-100*(a+b)+a*b
vagy meg altalanosabban:
(x-a)*(x-b) = x^2-x*(a+b)+a*b
Egyszeru alt. sulis algebranem, es nem elkepeszto...
(100-a)*(100-b) = 10000-100*(a+b)+a*b
vagy meg altalanosabban:
(x-a)*(x-b) = x^2-x*(a+b)+a*b
Egyszeru alt. sulis algebranem, es nem elkepeszto...
Fuszenecker Zoltán
Középiskolás, de igen smile hangulatjel altsuliba nem tanítják az azonossagokat
László Kovács ·
azt nem, de a zarojel felbontast szerintem igen, bar nem emlexem mar...
Lázár Miklós Tamás
szerintem azért nem tanítják, mert játéknak ugyan jó, de számolás helyett lassú, és erősen korlátos az alkalmazhatósága.
Róbert Barák
Szinte mind haszontalan trükk... maximum arra jó, hogy megmutassák a diákoknak, hogy a matematika is lehet játékos (de megtanítani nem éri meg, amint nehezebb feladatok jönnek használhatatlanok)
Lajos Kovács ·
Jó, jó. De van rá idő, hogy ezt a gyakorlatban is felhasználhasd? Mindenki inkáb a számológépet v. laptopot v. mobilt esetleg a számítógépet veszi elő.
Beatrix Sáfrány
Ha már itt tartunk, miért nem szorobánnal vagy abakusszal tanítják meg a számolást?
Lizbeth Magyar ·
Hát......némelyik "bejön", de ehhez egy egészen "másfajta" gondolkodást, logikát kellene megtanítani, elsajtítani a gyerekeknek. Egyébként "jól hangzik", némelyik egészen "megkapó"!
Emese Katona ·
Semmi elképesztő nincs benne, régi ismert dolgok.
Nem is kell tanítani, érdekességként esetleg némelyik megemlíthető...
A Pí értékét is elegendő 2 tizedes jegyre tudni, de ha már annyira kíváncsiak vagyunk több jegyére, akkor inkább idézzük a nagy matematikusainkat:
"Nem a régi s durva közelítés,
Mi szótól szóig így kijön
Betűiket számlálva.
Ludolph eredménye már,
Ha itt végezzük húsz jegyen.
De rendre kijő még tíz pontosan,...Bővebben
Nem is kell tanítani, érdekességként esetleg némelyik megemlíthető...
A Pí értékét is elegendő 2 tizedes jegyre tudni, de ha már annyira kíváncsiak vagyunk több jegyére, akkor inkább idézzük a nagy matematikusainkat:
"Nem a régi s durva közelítés,
Mi szótól szóig így kijön
Betűiket számlálva.
Ludolph eredménye már,
Ha itt végezzük húsz jegyen.
De rendre kijő még tíz pontosan,...Bővebben
Robert Denes
Kedves TOrees!
11 elképesztő matek trükk, amit nem tanítanak az iskolában! - Nem véletlenül! Matek-fizika tanárként hadd adjak némi megértést!
1) Ez csak közelítő adat. Ha valaki ismerné a fizikai tartalmat is mögötte (mert van), akkor tudná, hogy az átváltás °C = (°F - 32) x (5/9). Itt a fentiekben a szorzó 5/10, vagyis fél. Ezért ez csak közelítő érték. 100°F esetén kb 37.8°C a valós hőmérséklet. A fentiek szerint 34°C. Ez azért jelentős eltérés, pl. ha valaki lázat mér!
2) Próbálja meg valaki a módszerrel a 82x76-ot kiszámolni fejben! 'S rájön, hogy átvágják, mint egyes politikai médiák!
3) Szerintem a 320+32 egyszerűbb, és matematikailag is van értelme. (10x32+32)
4) A 3,14-nél soha nem volt szükségem pontosabb értékre. Értelmetlen versikék tanulásával nem fárszatanám az agyam.
5) Szimpla butaság. Ez alapján mennyi 38 3/7-e? Csak mert az nem lesz egész! Mi több, egy szakaszos végtelen tizedes tört lesz.
6) Egyszerűbb megnézni bármelyik okostelefon naptárában. (Nomeg az ember saját születésnapját kivéve amúgy kit érdekel?)
7) Ezt hívják "közös nevezőre hozás"-nak. Ha figyelt volna az általános iskolában, akkor értené, hogy mi van leírva - pontosabban lerajzolva. A magyar iskolák is pont ugyanezt tanítják!
8) Ez egy egyszerű sorminta. Valóban igaz, de a matematika igazolja az eredményt és nem a rajzolgatás. Hozzáteszem 11-nél nagyobb 9-cel való szorzására már nem is igaz. Megérteni a matekot egyszerűbb, mint sorminákat tanulni, ami csak bizonyos esetekben "épp bejön".
9) Ritka nagy baromság! Remélem diákok nem nézték meg! Akkor 700-nak a 17%-a pont 70 lenne? Persze, hogy nem! hanem 700/100x17=7x17=119. De szívesen kötök önnel üzletet, csak engedje, hogy az árakat a fenti szabály szerint számoljam!
10) No ha ez valakinek valaha is gondot jelentett, hogy a relációs jel merre néz, az már komoly megértési gondokkal küzdhetett korábban is. (A "nagyobb felé nyitok" az értelmesebb, mint hogy az aligátor a nagyobb sütit eszi meg. - Bár megjegyzendő, hogy a kacsánál is azt szokták mondani, hogy "a kacsa mohó és a nagyobbat akarja".)
11) OK. ez az egy tényleg működik, de pont ugyanazt teszi, mint ahogy mi tanultuk az írásbeli szorzást, csak épp lerajzolva.
Zárszóként: Felháborít, hogy valaki, aki ennyire nincs tisztában a matematikával az a tanároknak ajánlja ezekez a "trükköket". Javalsom, hogy a lehető legkevesebben osszák meg (legjobb lenne a bejegyzést mindenestől törölni!), vagy tegyék hozzá, hogy a kedves szerző matematika utálata meggátolta abban, hogy megértse és elsajátítsa azt.
Ha mégis valaki szeretne igazi (!) matek trükkökkel megismerkedni, az vegyen kezébe egy Péter Rózsa vagy egy Varga Tamás könyvet!
Üdvözlettel (a tisztelet itt túl erős lenne): Dénes Róbert
11 elképesztő matek trükk, amit nem tanítanak az iskolában! - Nem véletlenül! Matek-fizika tanárként hadd adjak némi megértést!
1) Ez csak közelítő adat. Ha valaki ismerné a fizikai tartalmat is mögötte (mert van), akkor tudná, hogy az átváltás °C = (°F - 32) x (5/9). Itt a fentiekben a szorzó 5/10, vagyis fél. Ezért ez csak közelítő érték. 100°F esetén kb 37.8°C a valós hőmérséklet. A fentiek szerint 34°C. Ez azért jelentős eltérés, pl. ha valaki lázat mér!
2) Próbálja meg valaki a módszerrel a 82x76-ot kiszámolni fejben! 'S rájön, hogy átvágják, mint egyes politikai médiák!
3) Szerintem a 320+32 egyszerűbb, és matematikailag is van értelme. (10x32+32)
4) A 3,14-nél soha nem volt szükségem pontosabb értékre. Értelmetlen versikék tanulásával nem fárszatanám az agyam.
5) Szimpla butaság. Ez alapján mennyi 38 3/7-e? Csak mert az nem lesz egész! Mi több, egy szakaszos végtelen tizedes tört lesz.
6) Egyszerűbb megnézni bármelyik okostelefon naptárában. (Nomeg az ember saját születésnapját kivéve amúgy kit érdekel?)
7) Ezt hívják "közös nevezőre hozás"-nak. Ha figyelt volna az általános iskolában, akkor értené, hogy mi van leírva - pontosabban lerajzolva. A magyar iskolák is pont ugyanezt tanítják!
8) Ez egy egyszerű sorminta. Valóban igaz, de a matematika igazolja az eredményt és nem a rajzolgatás. Hozzáteszem 11-nél nagyobb 9-cel való szorzására már nem is igaz. Megérteni a matekot egyszerűbb, mint sorminákat tanulni, ami csak bizonyos esetekben "épp bejön".
9) Ritka nagy baromság! Remélem diákok nem nézték meg! Akkor 700-nak a 17%-a pont 70 lenne? Persze, hogy nem! hanem 700/100x17=7x17=119. De szívesen kötök önnel üzletet, csak engedje, hogy az árakat a fenti szabály szerint számoljam!
10) No ha ez valakinek valaha is gondot jelentett, hogy a relációs jel merre néz, az már komoly megértési gondokkal küzdhetett korábban is. (A "nagyobb felé nyitok" az értelmesebb, mint hogy az aligátor a nagyobb sütit eszi meg. - Bár megjegyzendő, hogy a kacsánál is azt szokták mondani, hogy "a kacsa mohó és a nagyobbat akarja".)
11) OK. ez az egy tényleg működik, de pont ugyanazt teszi, mint ahogy mi tanultuk az írásbeli szorzást, csak épp lerajzolva.
Zárszóként: Felháborít, hogy valaki, aki ennyire nincs tisztában a matematikával az a tanároknak ajánlja ezekez a "trükköket". Javalsom, hogy a lehető legkevesebben osszák meg (legjobb lenne a bejegyzést mindenestől törölni!), vagy tegyék hozzá, hogy a kedves szerző matematika utálata meggátolta abban, hogy megértse és elsajátítsa azt.
Ha mégis valaki szeretne igazi (!) matek trükkökkel megismerkedni, az vegyen kezébe egy Péter Rózsa vagy egy Varga Tamás könyvet!
Üdvözlettel (a tisztelet itt túl erős lenne): Dénes Róbert
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése